Fakta/Konsep:-
1) Lebih cepat anda rev enjin kereta, lebih cepat pula udara memasuki "air intake"
2) Takat kritikal untuk udara melalui air intake ialah pada kelajuan melebihi 650 kaki per saat. Takat ini di mana lebih kuasa diperlukan untuk mengasak udara memasuki air intake berbanding kuasa yg didapati dgn pembakaran di chamber. Oleh itu, kelajuan intake maksimum sebanyak 650 kaki per saat mampu menghasilkan kuasa tertinggi pada julat rpm di antara 4,000 ke 8,500.
3) Enjin F1 yg mempunyai 3000 cc intake valve seluas 32 inci mampu menghasilkan 720 hp
4) Enjin racing 7000 cc dgn intake valve seluas 28 inci hanya mampu menghasilkan kuasa sebanyak 600 hp
5) Enjin F1 tadi perlu berputar sebanyak 13,500 rpm untuk menghasilkan kuasa maksimum - 720 hp manakala enjin racing pula hanya 6,800 untuk kuasa maksimum sebanyak 600 hp.
Mari kita lihat perbandingan secara satu silinder - katakan satu silinder dgn keluasan intake valve 1 inci persegi. Pada 5,000 rpm piston akan menggerakkan udara melalui intake valve pada kelajuan 650 kaki sesaat.
1) Sekiranya saya rev dgn lebih cepat, saya tidak akan mampu menambahkan kuasa enjin sebab ianya telah mengambil terlalu banyak kuasa untuk menyedut udara melalui intake valve , iaitu dgn kelajuan 650 kaki sesaat! (sebab itu bila kita tengok spec. enjin, ada ditulis sperti: 150 hp @ 6,500 rpm - maknanya, @ 6.500 rpm kelajuan air intake dh cecah max - 650 kaki sesaat, sekiranya rev melebihi 6,500 rpm sekalipun, kelajuan air intake tetap 650 kaki sesaat juga maka kuasa max tetap 150 hp ataupun akan menurun)
2) Sekiranya saya gandakan keluasan piston (tambah c.c. enjin), maka kelajuan udara akan melalui intake valve ialah tetap pada 650 kaki sesaat tetapi pada rpm cuma 2,500!
3) Sekiranya saiz intake valve tadi dikekalkan, lebih besar luas piston maka lebih pantas intake speed mencapai 650 kaki sesaat.
4) Kuasa atau hp akan tetap sama/tidak berubah samada dengan piston kecil pada 5,000 rpm ataupun piston besar pada 2,500 rpm!!
Jadi, KONSEP YG BETUL ialah:-
1) Keluasan kawasan intake valve akan menentukan potensi kuasa keseluruhan
2) Displacement (cubic centimeters/c.c.) menentukan berapa pantas diperlukan oleh sesebuah enjin untuk mencapai kuasa maksimum
KONSEP YG SALAH:-
Peningkatan kuasa dgn menambah "performance parts" seperti surbo, air filter, cold air intake, pembesaran/kelurusan/kelancaran corong ekzos dan seumpamanya yang tidak melibatkan modifikasi radikal kepada enjin itu sendiri.
sumber:
1) Lebih cepat anda rev enjin kereta, lebih cepat pula udara memasuki "air intake"
2) Takat kritikal untuk udara melalui air intake ialah pada kelajuan melebihi 650 kaki per saat. Takat ini di mana lebih kuasa diperlukan untuk mengasak udara memasuki air intake berbanding kuasa yg didapati dgn pembakaran di chamber. Oleh itu, kelajuan intake maksimum sebanyak 650 kaki per saat mampu menghasilkan kuasa tertinggi pada julat rpm di antara 4,000 ke 8,500.
3) Enjin F1 yg mempunyai 3000 cc intake valve seluas 32 inci mampu menghasilkan 720 hp
4) Enjin racing 7000 cc dgn intake valve seluas 28 inci hanya mampu menghasilkan kuasa sebanyak 600 hp
5) Enjin F1 tadi perlu berputar sebanyak 13,500 rpm untuk menghasilkan kuasa maksimum - 720 hp manakala enjin racing pula hanya 6,800 untuk kuasa maksimum sebanyak 600 hp.
Mari kita lihat perbandingan secara satu silinder - katakan satu silinder dgn keluasan intake valve 1 inci persegi. Pada 5,000 rpm piston akan menggerakkan udara melalui intake valve pada kelajuan 650 kaki sesaat.
1) Sekiranya saya rev dgn lebih cepat, saya tidak akan mampu menambahkan kuasa enjin sebab ianya telah mengambil terlalu banyak kuasa untuk menyedut udara melalui intake valve , iaitu dgn kelajuan 650 kaki sesaat! (sebab itu bila kita tengok spec. enjin, ada ditulis sperti: 150 hp @ 6,500 rpm - maknanya, @ 6.500 rpm kelajuan air intake dh cecah max - 650 kaki sesaat, sekiranya rev melebihi 6,500 rpm sekalipun, kelajuan air intake tetap 650 kaki sesaat juga maka kuasa max tetap 150 hp ataupun akan menurun)
2) Sekiranya saya gandakan keluasan piston (tambah c.c. enjin), maka kelajuan udara akan melalui intake valve ialah tetap pada 650 kaki sesaat tetapi pada rpm cuma 2,500!
3) Sekiranya saiz intake valve tadi dikekalkan, lebih besar luas piston maka lebih pantas intake speed mencapai 650 kaki sesaat.
4) Kuasa atau hp akan tetap sama/tidak berubah samada dengan piston kecil pada 5,000 rpm ataupun piston besar pada 2,500 rpm!!
Jadi, KONSEP YG BETUL ialah:-
1) Keluasan kawasan intake valve akan menentukan potensi kuasa keseluruhan
2) Displacement (cubic centimeters/c.c.) menentukan berapa pantas diperlukan oleh sesebuah enjin untuk mencapai kuasa maksimum
KONSEP YG SALAH:-
Peningkatan kuasa dgn menambah "performance parts" seperti surbo, air filter, cold air intake, pembesaran/kelurusan/kelancaran corong ekzos dan seumpamanya yang tidak melibatkan modifikasi radikal kepada enjin itu sendiri.
sumber: